Kryzys Emocjonalny – Kiedy I Do Kogo Udać Się Po Pomoc

KRYZYS EMOCJONALNY – Kiedy I Do Kogo Zwrócić Się Po Pomoc?

Samorealizacja, wewnętrzne spełnienie, poczucie sensu, osiąganie założonych celów i życie bez żadnych zawirować, przełomów, trudnych doświadczeń to marzenie każdego człowieka.
Nieosiągalne marzenie.
Kryzysy emocjonalne potrafią spaść nam na głowę jak przysłowiowy grom z jasnego nieba. Mamy wtedy do czynienia z ostrym, nagłym jego stanem. Bywają tez kryzysy chroniczne, nie dające spokoju przez długi czas np przewlekłą, ciężka choroba kogoś bliskiego gdzie bezpośrednio uczestniczy się w sytuacji np chore dziecko.

Stres rozwijający się w tych stanach bywa tak trudny do zniesienia, że czasem nie da rady go wytrzymywać.
Zdarza się, że organizm jednak adoptuje się do sytuacji a osoba go doświadczająca nie zdaje sobie nawet sprawy z faktu jak mocno jest obciążona. Odczuwa zmęczenie, osłabienie a nawet zaczyna chorować z tego powodu.
Do tego słyszy się i czyta z różnych mądrości życiowych by być silnym, ogarnąć się, być kowalem swego losu a sytuację, jaka cię spotkała zobaczyć z innej, lepszej perspektywy jako doświadczenie, które możesz przekuć w coś wspaniałego.

Łatwo mówić to komuś kto właśnie nie jest w takim trudnym stanie i nie rozumie z czym przyszło ci się mierzyć.
My, jako ludzie również staramy się z całych sił by z tej trudnej i bolesnej sytuacji jak najszybciej wyjść.
I normalnie zazwyczaj mamy zasoby by sobie radzić z trudnościami.


Zdarza się jednak tak, że włożone wysiłki i starania nie są współmierne do zamierzonych celów a nawet przeciwnie, zamiast odczuwać poprawę zaczynasz czuć się coraz gorzej.
Narasta frustracja z powodu braku rezultatów a jeśli stan psychiczny jest cały czas ciężki do znoszenia, w pewnym momencie możesz poczuć, że tak dalej się już nie da i tracisz swoją stabilność emocjonalna ponieważ nie ma już sił do dalszego mierzenia się z sytuacją.

PAMIĘTAJ!! Kryzys emocjonalny odbije się na twoim życiu mocno. Jeśli nic z nim nie zrobisz, zazwyczaj oprócz twojego stanu emocjonalnego przeleje się na inne dziedziny życia. Dlatego warto w porę zatroszczyć się o siebie.

Kiedy jednak udać się po pomoc i do kogo?

Jeśli masz taką możliwość skorzystaj z pomocy bliskich, rodziny, przyjaciół. Rozmowa, bycie z kimś może wiele dać i jest wspaniałym i nieocenionym źródłem energii.
Zdarzyć się jednak może taka sytuacja, że na dłuższą metę te osoby nie będą wiedziały jaką strategię pomocową mają przybrać.
Zazwyczaj celem ich jest odcięcie cię od źródła nieszczęścia więc poradzą byś nadto się nie przejmował i dodadzą otuchy, że wszystko będzie dobrze a czas uleczy rany.

Gdy poczujesz się nie zrozumiany po takich rozmowach, zastanów się czy lepiej nie skorzystać z pomocy specjalisty. osoba w tematyce problemów z kryzysami emocjonalnymi będzie ci w stanie pomóc dużo skuteczniej, wiele się nauczysz, dowiesz i szybciej wyjdziesz z tego nieprzyjemnego stanu.

Da ci przede wszystkim wypowiedzieć się, wysłucha co masz do przekazania bez oceniania i narzucania swojego zdania, jest w stanie zmierzać się z sytuacjami trudnymi, nie boi się o nich rozmawiać.


Jeśli jednak usłyszysz od profesjonalisty, że martwisz się niepotrzebnie, że czas leczy rany, ma wszelkie rady i bez większego udziału z twojej strony ma na wszystko złote recepty – to uciekaj i nie czekaj!!

Pierwsza wizyta zazwyczaj budzi różne, mało przyjemne skojarzenia.
Możesz obawiać się jakiejś oceny czy niezrozumienia.

Lepiej podjąć decyzję o próbie poszukania dla siebie odpowiedniej osoby, niż tkwienie w samotności z trudnym doświadczeniem, które odbije się na tobie i zdrowiu jeśli czujesz, że stan nie poprawia się.

RODZAJE POMOCY:strong>INTERWENCJA KRYZYSOWA – Najskuteczniejsza okazuje się wtedy gdy trzeba rozwiązać szybko jakiś problem, wesprzeć i przywrócić poczucie bezpieczeństwa oraz przywrócić naturalne zdolności osoby do ujrzenia tego z czym się mierzy i na powrót wsparcia jej w odzyskaniu własnej mocy i umiejętności dostrzeżenia własnych umiejętności.

Interwencja świetnie sprawdzi się gdy znajdziesz się za życiowym zakręcie, w nagłych sytuacjach straty jakiejkolwiek(wypadek, śmierć kogoś bliskiego, rozwód, przemoc, próba samobójcza itp) czy w chronicznym, przewlekłym kryzysie byś powrócił do swojej homeostazy czyli równowagi.
Sama w sobie jednak interwencja nie zajmuje się przyczynami powstania kryzysu lecz jego następstwami.

PSYCHOTERAPIA – psychoterapeuta jest autorytetem w dziedzinie, którą się zajmuje. Nie zawsze jest też psychologiem ale szkoli się zazwyczaj bardzo długo i zdobywa swoją wiedzę nie tylko na zajęciach lecz i na superwizjach i terapii własnej.
Głównym założeniem i sensem psychoterapii jest zatrzymanie się i podjęcie próby spojrzenia na swoje życie i sytuacje, które doprowadziły do obecnego stanu rzeczy.
Terapeuta bada razem z tobą przyczyny załamania, razem odtwarzacie zdarzenia z przeszłości, które wysycone były różnymi trudnymi emocjami, doświadczeniami, trudami blokującymi obecnie korzystanie z własnego potencjału.
Psychoterapia to forma poznawania siebie na nowo a czasem nawet przeżycie własnych, psychicznych narodzin.

Taka forma pracy jednak będzie trwała trochę czasu i to warto od razu wiedzieć i omówić na sesjach konsultacyjnych. Każdy psychoterapeuta powinien przeprowadzić takie sesje by zdecydować można było obopólnie czy powstanie wzajemna więź, czy tematyka problemu jest specjalizacją terapeuty i czy jest nić porozumienia, na której można dalej budować przymierze terapeutyczne. nie ma jednego rozwiązania a gotowe przepisy na poprawę nie istnieją. W tej przestrzeni jednak można się wypłakać, spotkać ze sobą i swoimi prawdziwymi emocjami, nauczyć się być bezpiecznym w relacjach i trwale budować siebie i odkrywać własną siłę.
By skutecznie uporać się z trudnymi tematami, pozbyć się powracających jak bumerang, bolesnych doświadczeń warto zdecydować się na taką formę pracy.

COACHING KLASYCZNY – Coaching w swej najczystszej formie to praca na ludzkich zasobach. Nie obejmuje przestrzeni kryzysowych a jeśli będąc w ciężkim stanie emocjonalnym zaczynasz od takiej formy pracy oraz od stawiania sobie wysokich poprzeczek i celów, będziesz rozczarowany, że mocujesz się chcąc zmienić coś lub uciec od dręczących tematów.
Mózg w stanie kryzysu działa w zupełnie inny sposób niż normalnie i dopóki. nie uporasz się z tym, stawianie sobie jakiegokolwiek celu skoncentrowanego na sukces nic nie da.
Coaching tradycyjny sprawdza się gdy nie cierpisz ale gdy potrzebujesz udoskonalić swoje umiejętności, odkryć dodatkowe, indywidualne zasoby, służy rozwojowi człowieka. Praca w procesie coachingowym jest ukierunkowana na cel, koncentruje się na teraźniejszości i na przyszłości i nie zagłębia się w nim w przeszkody i nierozwiązane emocje.
Coach pomaga ci odnaleźć twoje mocne strony, zasoby, ty wyznaczasz kierunek zmian jakie chcesz wprowadzić w życie, jakie idee mają temu przyświecać ale nie da ci gotowych rozwiązań co i jak powinieneś robić. Celem coachingu jest byś to w sobie rozwijał a coach ma ci pomagać do tego celu dojść.

COACHING KRYZYSOWY

Coach kryzysowy specjalizuje się w problematyce kryzysu. Zna się na objawach, wie i pomoże ci nazwać twój problem, pokaże ci inne perspektywy a jeśli zaistnieje potrzeba pomoże znaleźć innych specjalistów. cię jak o siebie dbać, będziecie uczyli się wielu ciekawych form patrzenia na to co cię tak przytłoczyło ale przede wszystkim pozbędziesz się tego obciążającego balastu.
Mówienie o tym, ubieranie emocji w słowa daje niezwykłe odkrycia i pomaga zobaczyć to co do tej pory niemożliwe było do zobaczenia.
Coach kryzysowy pracuje z emocjami trudnymi, potrafi poprowadzić w te obszary z poczuciem bezpieczeństwa gdzie z czasem nauczysz się emocji, które kryją w sobie zamaskowane potrzeby i pragnienia, a które z jakichś przyczyn zostały odcięte.

DOWIESZ SIĘ JAK DZIAŁA MÓZG CZŁOWIEKA W STANACH KRYZYSOWYCH I DLACZEGO NIE MOŻESZ SOBIE SAM W TEJ SYTYACJ POMÓC.

Gdy przejdziesz przez te etapy nauczysz się akceptacji różnych stanów i bezpieczeństwa w wyrażaniu siebie, odzyskasz powoli lub przebudujesz swoją samoocenę, odnajdziesz zagubione lub dotąd niedostrzeżone zasoby własne, nauczysz się nowych strategii i rozwiązań , formułowania własnych celów a może uda ci się odkryć twego wewnętrznego sabotażystę, który trzyma w potrzasku twoją kreatywność i nie chce dać jej uruchomić.

Omówione wyżej formy pomocowe są skuteczne dlatego, że osoby znające tematykę kryzysową są do tego specjalnie szkolone, znają temat i potrafią o tym mówić, nie bojąc się. Dlatego też potrafią cię wysłuchać i zrozumieć.
To na tym polega różnica w zwykłej rozmowie i odciąganiu od tematu, po której możesz czuć się jeszcze gorzej i tracić nadzieję, że ktoś jest cię w stanie pojąć.
A jeśli tracisz nadzieję, że jest ktoś kto rozumie twoją sytuację, tracisz też nadzieję na wyjście z niej gdyż szukasz podświadomie by ktoś wskazał ci drogę i dał nadzieję ale prawdziwą nadzieję, że tą drogę zna.
Dlatego rozpoznawanie kryzysowych stanów i rozmowa o trudnych rzeczach daje ulgę a rozmowa odciągająca od kłopotów irytuje i frustruje.

https://pixabay.com/pl/users/qimono-1962238/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=2492009

Komentarze: